sergi Arşivi

Portfolio

Anomaliler Okyanusunda İlerleyen Bir Araştırma Programı

Anomaliler Okyanusunda İlerleyen Bir Araştırma Programı”, adını, Imre Lakatos’un Alan Musgrave ile birlikte derledikleri “Eleştiri ve Bilginin Gelişmesi” adlı kitap için kaleme aldığı metninde geçen bir bilimsel araştırma programından alır. Lakatos’a göre, 1815 tarihli imzasız bir makalesinde Prout, bütün saf kimyasal elementlerin atom ağırlıklarının tamsayı olduğunu iddia ederek bir araştırma programı başlatmıştır. Prout’un bilimsel araştırma programını takip eden bilimciler, programın iddiasını doğrulamak yerine, kendi savları aleyhinedeki bütün karşı-savları yanlışlamak gibi bir “maceraya” atılmışlardır. Ancak açıklanması gereken o kadar çok sayıda ...

İncele...

Atbaşı Bulutsusu (1089 Renk)

Bu çalışma dizi, yüksek teknoloji ürünü teleskoplar tarafından kaydedilerek çevrimiçi hale getirilen, Atbaşı Bulutsusu’na ait iki farklı görüntüdeki verileri farklı konfigürasyonlarda yeniden bir araya getirmektedir. Verileri çözümlenen Atbaşı Bulutsusu görüntüleri, profesyonel gökbilimciler tarafından kurulmuş olan “Astronomy Picture Of The Day” isimli çevrimiçi arşivde yer almaktadır. Bu arşiv, genellikle yüksek teknoloji ürünü teleskoplar aracılığıyla kaydedilen uzay görüntüleri ve bu görüntülere ilişkin kısa açıklamaların düzenli olarak birlikte yayınlandıkları NASA destekli bir arşivdir. Her gün yüksek çözünürlüklü bir görüntü ile birlikte profesyonel gökbilimcilerce gerçekleştirilen kısa bir açıklamanın birlikte yayınlandıkları ...

İncele...

Yönergeler

DENEYCİLİĞİN SINIRLARINDA: YAĞIZ ÖZGEN’İN YÖNERGELERİ Kerem Ozan Bayraktar   “Felsefenin amacı, ifade etmeye değmeyecek kadar basit birşey ile başlamak ve kimsenin inanmayacağı derecede paradoksal bir şey ile bitirmektir” Bertrand Russell   “Yönergeler”, Yağız Özgen’in üretim pratiğini ve düşünme biçimini doğrudan ortaya koyan, bu biçimi bizzat çalışmanın kendisi haline getiren büyük bir titizlikle tasarlanmış performatif bir sergi. Artık oldukça sıradanlaşmış bir kelime olan “Disiplinlerarasılık”, söz konusu Özgen’in sanata yaklaşımı olduğunda özellikle vurgulanması gereken bir kavram. Yağız Özgen, Türkiye’de felsefe ve sanat ...

İncele...

Potansiyel Duvar Resimleri İçin Aktüel Eskizler

Görülen çalışma dizisi, 2019 yılında gerçekleştirilmiş olan “Yönergeler” adlı sergilemenin bir bileşenidir. Bu çalışma dizisi, potansiyel durumdaki duvar resimleri için gerçekleştirilmiş olan yönergeler ve taslaklardan oluşur. Taslaklarla bire bir eşlenmiş olan bu yönergeler, bir ressamın, duvarın taslaklarda ayırt edilen bölgelerine resimleri uygularken içinde bulunduğu ardışık durumları simgeleştirerek gösterir. “Özgen’in sergide temsile tek başvurduğu nokta, duvara yapılabilecek potansiyel resimleri gösterdiği çizimler. Bu çizimler aktüel olarak deneyimlediklerimizinden elde edilen verilerle (isimlendirilmiş boya poşetleri) başka hangi şekillerde resim yapılabileceğini gösteriyor. Dolasıyla yine fiziksel ...

İncele...

Sistemler / Görünürlük

Bu çalışma, ismini Yaratılış Sütunları adlı bulutsudan almaktadır. Bulutsular, bir arada kümelenen toz, gaz ve diğer materyallerin oluşumlarını içeren ve farklı maddelerin bir araya gelerek sonunda yıldızları meydana getirdiği astronomik nesnelerdir. İlk kez NASA tarafından 1995 yılında Hubble Uzay Teleskobu tarafından kaydedilen görüntü, bulutsuların içerdiği maddi süreçlerin bilimsel açıdan anlaşılmasında önemli ilerlemelere yol açmıştı. Sütunların teleskobik fotoğrafı, Hubble üzerindeki dört farklı kameradan alınan 32 ayrı görüntüden oluşur. Işık, spektrograf tarafından frekans spekt- rumlarına ayrılmış ve görüntüler için yüksek uzamsal çözünürlüğe ...

İncele...

Günün Astronomi Resmi

GÜNÜN ASTRONOMİ RESMİ Profesyonel gökbilimciler tarafından kurulmuş “Astronomy Picture Of The Day”, genellikle yüksek teknoloji ürünü teleskoplar aracılığıyla kaydedilen uzay görüntüleri ile bu görüntülere ilişkin kısa açıklamaların düzenli olarak birlikte yayınlandıkları NASA destekli çevrim-içi bir arşivdir. Görülen çalışma, adını aynı adlı çevrim-içi arşivden almaktadır. Her gün yüksek çözünürlüklü bir görüntü ile birlikte profesyonel gökbilimcilerce gerçekleştirilen kısa bir açıklamanın birlikte yayınlandıkları bu internet sayfası genellikle çıplak gözlemle görülmesi mümkün olmayan gök cisimleri ve olayları hakkında çok çeşitli enformasyonlar barındırmaktadır. Gök cisimleri ...

İncele...

aRb

İÇİNDE SERGİLENDİKLERİ UZAMIN KAT PLANLARINA GÖRE BİR BİLARDO MASASINDA HAREKET EDEN BİLARDO TOPLARI YAĞIZ ÖZGEN’in “İçinde Sergilendiği Uzamın Kat Planlarına Göre Bir Bilardo Masasında Hareket Eden Bilardo Topları” adlı çalışması normalde çerçeve ile sınırlandığı düşünülen bir temsilin, içinde sergilenmekte olduğu uzamla olan ilişkilerini (bağıntılarını) çözümlemektedir. Bu çalışma, görüntünün içinde gösterilmekte olduğu fiziksel uzamdan verilerini alarak kendi biçimini oluşturur. Buna bağlı olarak çalışmanın sergilendiği uzam değiştiğinde, uzamın değişen verilerine bağlı biçimde çalışma yeni varyasyonlarını üretir. Hareketli görüntüde içerilen bilardo toplarının devinimi ...

İncele...

Metadata

KANT’IN ELEŞTİREL FELSEFESİ BAĞLAMINDA YAĞIZ ÖZGEN’İN ÇALIŞMALARI ÜZERİNE BİR DENEME: METADATA Şeref Erol   “Sanatta şunun kadar iyi bir şey söylemek güç: Hiçbir şey söylememek.”[1] Ludwig Wittgenstein     Bu metinsel çalışma, Yağız Özgen’in “Meta-Data” adı altında bir araya getirdiği pentür türündeki sanat çalışmalarından oluşan sergileme biçimi üzerine gerçekleştirilmiştir. Metin öncelikle, Yağız Özgen’in en genel sanatsal kavrayışının yapısına bağlı olarak felsefi bir çözümlemeyi kimi pentürlerinin olanağında gerçekleştirmeyi deneyecektir. Şu halde, iki ana doğrultuyu takip edecek olan bu metinsel çalışma, bu ana doğrultuların ...

İncele...

Köle Gemisi (448 Renk)

“Çalışmalarda öncelikle, yapay zeka tarafından sayısallaştırma (dijitalleştirme) sonucu elde edilmiş renk alanlarından oluşan görüntülerin (sayısal-görüntü) Özgen tarafından tekrardan pentüre aktarılarak veriye dönüştürüldüğünü görmekteyiz. Bu ifadeye, sayısal ortamda yeniden biçimlendirilerek elde edilen ve pentüre aktarılan renk alanlarının, yani sayısal görüntülerin sanat tarihinden seçilmiş olduğunu eklemeliyiz. Bu türden bir yöntem, çalışmaları iki ayrı noktadan çözümlemeye olanak sağlamaktadır:”   “a- Sanat tarihinden bazı çalışmaların veriler olarak seçilmesi ve bu sayede yeni sanat çalışmaları gerçekleştirilmesi sonucu, Özgen’in de ifade ettiği gibi, dilsel bir alan ...

İncele...

~“Üç Kafatası”, ~“Olympia” ve ~“Betty”

Bu çalışmalar, Özgen’in örnekleme (sampling) meselesini uç noktalarda ele aldığı çalışmalardan bir tanesi. Triptik resim, Cezanne’nın Üç Kafatası (1814) isimli resmindeki kafatası figürlerinin her birinin renk ortalamalarının alınarak baskın renklerin seçilmesi ve bu renklerin her birinin tuvalde gösterilmesi üzerine kurulu. Sanatçı bu çalışmasında, referans aldığı resimdeki kafataslarını üç farklı tuval ve üç farklı renk alanına indirgeyerek soyut resimle figüratif betimlemeler arasındaki sınırı nesnel bir kavrayış olmaktan uzaklaştırıyor.

İncele...